LUFTWAFFE
Sestřelené stroje na německé straně
Němečtí stíhači útočí..
Dne 29. srpna 1944 ráno byly stíhací jednotky 1. Fliegerkorpsu dislokované mezi Berlínem a Lipskem uvedeny do stavu pohotovosti a v 9.00 byl vyhlášen Alarmstart. Z letiště Borkheide odstartovalo v 9.03 8 stíhaček Messerschmitt Bf 109 od jednotky I./JG 3 následované v 9.08 dalšími dvanácti Bf 109 od jednotky II./JG 27, které zajišťovali výškové krytí. Z Jüterbogu odstartovala nejdříve Sturmgruppe tvořená převážně speciálně vyzbrojenými o opanceřovanými stíhacími letouny typu Focke-Wulfy Fw 190A-8/R2. V 9.04 vzlétlo 15 letounů Fw 190 od jednotky IV.Sturm/JG 3 , v 9.05 1 letoun Fw 190 od jednotky Stab JG 300 a v 9.06 9 letounů Fw 190 od II.Sturm/JG300, společně se 7 stroji Bf 109 od III./JG 300, které startovaly v 9.07 a konečně v 9.11 vzlétlo 11 strojů typu Bf 109 od II./JG 5.
Z Mörtitzu odstartovalo v 9.05 20 letounů Bf 109 od III./JG 53 a 4 Bf 109 od jednotky I./JG 300, v 9.11 poslední 3 Messeschmitty Bf 109 od I./JG 302. Nad radiomajákem Drážďany se tento „Gefechtsverband“ zformoval a letěl dál jihovýchodním kursem k Moravským Budějovicím, kde navádění převzalo řídící středisko 8. Jagdivision ve Vídni. Nad Myjavou se oddělily Bf 109 z II./JG 5, aby napadly pravý proud bombardérů, zbytek stíhacího svazu pokračoval v letu na sever. O několik okamžiků později narazili Němci na nechráněnou a roztahanou formaci 2.bombardovací skupiny a neprodleně zaútočili.
Vzhledem k absenci stíhacího doprovodu Američanů se do útoku vrhli dokonce i stíhači výškového krytí. Během krátké doby tak byla rozbita formace sedmi bombardérů B -17G od 20. letky a vzápětí zcela zničena. Sestřeleni byly i dvě další létající pevnosti B-17G z 96. letky a z 429. letky. Další 4 Létající pevnosti byly poškozeny těžce a 2 lehce.
Doplnit B-24 Rough Cobb Antonstal…..
Rozptýlení němečtí stíhači byly brzy po útoku napadáni z převýšení americkými Mustangy a s ubývajícími zásobami benzínu a vyčerpanou municí hledali letiště, kde by mohli doplnit palivo a vrátit se na mateřské letiště. Z letových deníků je doloženo přistání na letištích v okolí Vídně, v Markersdorfu, v Praze-Kbelích, v Přerově atd.. Několik letadel přistalo i na továrním letišti Avie v Kunovicích, což je dokumentováno i fotograficky.
Po boji bylo německým stíhačům přiznáno 27 vítězství, vše vesměs nad bombardéry B -17. Jednalo se celkem o 19 sestřelů (Abschuss), 7 letounů mělo být poškozeno do té míry, že opustily formace (Herausschuss) a 1 doražení (eingültige Vernichtung).
Německá hlášení tedy hovoří o zničení dvaceti letounů B-17. Minimálně další tři nároky navíc nebyly patrně akceptovány. Největšího úspěchu dosáhl pilot Fw. Willi Unger letící na letounu Focke-Wulf Fw 190A-8/R2 označený „žlutá 9“, jenž zaznamenal dva sestřely, druhé vítězství získal dokonce se strojem poškozeným od odletujících trosek zasaženého bombardéru. První sestřel mu potvrdil Fw. Walter Loos, letící na Fw 190 A-8 označené „modrá 16“, který si na své konto připsal rovněž jeden americký bombardér. Chaos, který při útoku vznikl dokumentuje fakt, že Messerschmitt Bf 109G-14/AS „bílá 6“ pilota Uffz. Willi Reschkeho byl zasažen omylem palbou kolegy do pravé výškovky a s obtížemi přistál na břicho u Bánova. Pilot Uffz. Hansotto Nehls dorazil bombardér B -17 S/N 42-97159 “Tail End Charlie” pilotovaný poručíkem Williamem Tunem, který již předtím poškodil německý pilot Ofhr.Otto „Bubi“ Köhler. Uffz. Hanotto Nehls byl vzápětí sestřelen Mustangy od 31. stíhací skupiny a s popáleninami byl nucen opustit svůj Messerschmitt na padáku. Také pilotovi Uffz. Herbertu Puschovi se podařilo zasáhnout fatálně jednu Létající pevnost, chvíli poté však byl pronásledovaný americkou stíhačkou Mustang P-51 a byl nucen ze svého „mlýnku“ vystoupit. S padákem přistál nezraněn na buku u obce Lopeník, jeho poškozený stroj explodoval nedaleko. Mustangy napadly také „mezka“ adjutanta z jednoty Stab II./JG 5 Lt.Waltera Strengeho a po napínavé honičce se jeho poškozený stroj zapíchl do svahu i se svým pilotem na katastru obce Lutonina nedaleko Jasenné.
U Vizovic byl rovněž sestřelen Meserschmitt pilota Uffz.Hugo Mayera, při seskoku padákem však utrpěl lehké zranění a byl hospitalizovaný v lazaretu Luftwaffe ve Zlíně.
Pilot Uffz. Horst von der Heydt opustil na padáku svého hořícího „Rammjägra“ a dopadl se zlomenou levou nohou nedaleko Vlčího vrchu (poblíž obce Žítková). Svému zranění, způsobené snad střelou z amerického kulometu, podlehl během či po převozu autem do Státní nemocnice v Trenčíně. Jeho stroj zapálený palbou střelců B-17 dopadl na roh stodoly v Žitkové a zapálil ji.
Kolem 11.00 posadil pilot Fw. Rudi Helbing svůj „Sturmbock“ na pole východně od Valašských Klobouk. Utrpěl pouze lehké zranění, jeho Fockewulf byl však těžce poškozen. Není vyloučeno, že byl sestřelen Mustangy od 308. stíhací skupiny pravděpodobně nad Vsetínem. Další letoun Fockewulf Fw 190 od jednotky II./JG 300 byl zničen ve vzdušném souboji s Mustangy 308. stíhací skupiny. Z útržkovitých německých údajů však není jasné kým byl pilotován, s jistou pravděpodobností se mohlo jednat o stroj pilota Fw. Rudolfa Zweskena či Ofhr. Gerharda Piela. Další Fockewulf z IV./JG 3 byl sestřelen (pravděpodobně palubními střelci B-17) a byl nucen přistát na břicho.
Nároky stíhačů Luftwaffe
Čas | Nárok | Pilot | Jednotka | Prostor |
10:45 | B-17 HSS | Fw. Karl Schauenberg | 4./JG 300 | 15OstS/UR 7500m |
10:45 | B-17 | Fw. Konrad Bauer | 5./JG 300 | 15OstS/UR 7500m |
10:45 | B-17 HSS | Fw. Walter Vogel | 2./JG 3 | 15OstS/UR 7500m |
10:46 | B-17 HSS | Uffz. Rudolf Hennersdorf | 1./JG 300 | 15OstS/UQ 7500m |
10:46 | B-17 | Fw. Walter Loos | Stab JG 300 | 15OstS/UQ-UR 7500m |
10:46 | B-17 | Uffz. Jürgen Wellhausen | 7./JG 300 | 15OstS/UQ-UR 7500m |
10:46 | B-17 | Uffz. Alfred Büthe | 3./JG 300 | 14 Ost S/AQ 7500m |
10:46 | B-17 | Fw. Willi Unger | 15./JG 3 | 15OstS/UR 7500m |
10:46 | B-17 | Uffz. Heinz-Julius Uchdorf | 16./JG 3 | 15OstS/UR 7500m |
10:46 | B-17 | Uffz. Klaus Neumann | 16./JG 3 | 15OstS/UR 7500m |
10:47 | B-17 | Fw. Willi Unger | 15./JG 3 | 15OstS/UQ-UR 7500m |
10:47 | B-17 HSS | Oblt. Eberhard Schade | 6./JG 27 | 15OstS/QQ-5 8000m |
10:48 | B-17 | Uffz. Hannes Schmitz | 1./JG 300 | 15OstS/UQ 7500m |
10:49 | B-17 | Uffz. Paul Mang | 9./JG 53 | 15OstS/SQ-3 7500m |
10:50 | B-17 HSS | Uffz. Willi Reschke | 1./JG 302 | 15OstS/UQ 6500-7500m |
10:53 | B-17 | Uffz. Herman Heck | 9./JG 53 | 15OstS/SQ-78 7500m |
10.54 | B-17 | Ofw. Adalbert Koch | 6./JG 300 | 15OstS/UR 8000m |
10:54 | B-17 | Ofw. Heinz Weuack | 2./JG300 | claimed, not confirmed |
10.55 | B-17 | Ltn. Werner Hermann | 10./JG53 | 15OstS/UQ-5 7500m |
10.55 | B-17 | Uffz. Herbert Pusch | 11./JG 53 | 15OstS/UQ-9 7500m |
10.55 | B-17 | Oblt. Karl Ritter | 11./JG 53 | 15OstS/UQ-8 7500m |
10.57 | B-17 | Ltn. Josef Törfer | 5./JG 27 | 15OstS/QQ-UQ? 8000m |
11:00 | B-17 HSS | Ofhr. Gerhard Piel | 5./JG 300 | 15OstS/UR 7500m |
11:00 | B-17 E.v.i.z.A. | Uffz. Hansotto Nehls | 11./JG 300 | Rautenkow?/Pordieckow?7300m |
11:00 | B-17 | Flg. Fritz Weinzierl | 11./JG53 | 15OstS/TQ-8 7000m |
11:02 | B-17 | Fw. Rudolf Zwesken | 6./JG300 | 15OstS/UR 7500m |
11:05 | B-17 | Ltn. Lutz-Gottfried Hengst | 9./JG 300 | 15OstS/UQ 7000m |
11:05 | B-17 HSS i.z.A. | Ofhr. Otto Köhler | 9./JG 300 | 15OstS/UR 8000m |
B-17 | Ofhr.Rolf Heidemann | 9./JG 300 | J od M. Ostravy | |
10:55 | B-17 | Ofw. Heinz Nevack | 1./JG 302 | very likely this name never existed and the correct name is Ofw. Heinz Weuack from I./JG300, see above |
Ztráty stíhačů Luftwaffe
jednotka | pilot | osud | typ letadla | W.Nr. | kód | příčina | rozsah poškození | lokalita |
3./JG 3 | Uffz.Alfred Bilek | N | Bf109G-14/AS | 165691 | žlutá 9 | porucha motoru | do 60% | Valtice |
3./JG 3 | Uffz.Hugo Mayer | Z, P | Bf109G-14/AS | 166322 | ? | sestřelen | 100% | Vizovice |
I./JG 3 | ? | ? | Bf 109G-?/AS | ? | ? | porucha? | 100% | ? |
14.St./JG 3 | Uffz.Horst v.d.Heydt | +,P | Fw 190A-8/R2 | 681376 | sestřelen B-17 | 100% | Žitková | |
16.St./JG3 | Fw.Rudolf Helbing | Z | Fw 190A-8/R2 | ? | ? | sestřelen P-51 | do 60% | Val.Klobouky |
IV.St./JG3 | ? | ? | Fw 190A-8/R2 | ? | ? | sestřelen | do 60% | ? |
Stab II./JG 5 | Lt.Walter Strenge | + | Bf 109G-14/U4 | 510654 | žlutá 4 | sestřelen P-51 | 100% | Lutonina |
II./JG5 | ? | ? | Bf109 G | ? | ? | porucha? | do 60% | ? |
9./JG53 | ? | ? | Bf 109G-14/U4 | 510655 | žlutá 8 | nehoda | do 60% | let.Kunovice |
11./JG53 | Uffz.Herbert Pusch | N,P | Bf109G-6/U4 Trop | 440xxx | ? | sestřelen P-51 | 100% | Lopeník |
6./JG300 | N,P? | Fw 190A-8/R2? | ? | ? | sestřelen P-51 | 100% | ? | |
11./JG300 | Uffz.Hansotto Nehls | Z, P | Bf 109G-14/AS | ? | zelená 7 | sestřelen P-51 | 100% | Slopné |
1./JG 302 | Uffz. Wili Reschke | N | Bf 109G-14/AS | ? | bílá 6 | sestřelen Bf 109 | Bánov |
Vysvětlivky: N-nezraněn, Z-zraněn, + – zabit, P-použit padák